سبد خرید 0

فواید بدنسازی برای زنان

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 12 تير 1396 در ساعت 11 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ورزش بدنسازی یکی از پر طرفدارترین ورزش‌های دنیا بشمار می‌رود و مطابق با آمارهای رسمی فدراسیون جهانی پرورش اندام بالاترین رتبه از نظر تعداد ورزشکار را به خود اختصاص داده است. بسیاری از بانوان بر این باورند که ورزش بدنسازی مختص و ویژه آقایان می‌باشد در صورتی که این باور اشتباه است. تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده و نشان می‌دهد که ورزش بدنسازی درسلامت زنان تاثیر مثبت و بسزایی دارد. بانوان بسیار زیادی در سراسر دنیا در حال فعالیت در این رشته ورزشی هستند و حتی در مسابقات حرفه‌ای که در سطح جهانی برگزار می‌شوند حضور چشمگیری دارند. در این مقاله سعی داریم فواید ورزش بدنسازی را برای شما شرح دهیم.

فواید بدنسازی برای زنان

در هر رشته ورزشی علاوه بر انگیزه فرد برای کسب مدال و مقام ورزشی، داشتن بدنی روی فرم و ایده آل و به اصطلاح ورزیده و ورزشکاری بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد. در ورزش بدنسازی همه موارد ذکر شده تضمین شده است. علاوه بر سوزاندن سریع توده چربی اضافی، فرم اندام را در حالت کاملاً متعادل و موزون قرار می‌دهد و به شما حس اعتماد به نفس بسیار بالایی می‌بخشد. در جامعه ایران به دلیل عدم تحرک بانوان ایرانی این ورزش علاوه بر فواید آن، برای سلامتی و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان و بیماری‌های مفصلی بسیار ضروری، الزامی و توصیه شده می‌باشد.

تحقیقات حاکی از آن است که انجام 3 جلسه در هفته ورزش بدنسازی باعث افزایش حدود 1 کیلوگرم حجم عضلانی و کاهش 1.5 کیلوگرم توده چربی در ماه اول می‌باشد. با افزایش حجم عضلات، سوخت و ساز بدن افزایش یافته و این امر باعث مصرف کالری بیشتری در طول شبانه روز و هنگام استراحت می‌شود. بسیاری از زنان بر این باورند که انجام ورزش بدنسازی باعث افزایش حجم و توده عضلانی بسیار بزرگ مانند مردان و خارج کردن فرم بدن زنانه از حالت نرمال می‌شود در صورتی که این باور غلط است.

ورزش بدنسازی به اندام زنانه به اصطلاح حالت دخترانه می‌دهد و باعث می‌گردد اندام بدن حالت چشمگیرتری نسبت به قبل از شروع ورزش به خود بگیرند. اینکه مردان بدن عضلانی و حجیم‌تری دارند بعلت هورمون رشد (تستوسترون) می‌باشد که هر چه شدت تمرینات افزایش یابد میزان ترشح این هورمون به همان نسبت افزایش می‌یابد. اما در زنان افزایش فعالیت در بدنسازی و وزنه زدن بیشتر باعث شکیل شدن اندام می‌شود زیرا بدن آنها دارای هورمون تستوسترون بسیار کمتری نسبت به مردان است و افزایش ترشح این هورمون در بدن زنان تاثیر چندانی روی رشد حجم عضلات نخواهد داشت.

تاثیری که ورزش بدنسازی بر بدن زنان دارد بیشتر باعث سفت شدن عضلات و آب شدن چربی دور عضلات می‌گردد و فرم بدن را کاملاً محکم و منسجم می‌کند.یکی دیگر از فواید ورزش بدنسازی در بانوان افزایش چشمگیر قدرت بدنی، جلوگیری از صدمات ناشی از فعالیت‌های بدنی و روزمره و همچنین بهبود بخشیدن به آنهاست. کار با وزنه علاوه بر تقویت عضلات، همچنین بافت پیوندی و استحکام مفاصل هم را هم شامل می‌شود. در نظر داشته باشید که تقویت مفاصل در جلوگیری از آسیب دیدگی نقش مهمی را بازی می‌کند.

کار با وزنه می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد (ال دی ال) و همچنین افزایش کلسترول خوب (اچ دی ال) و کاهش فشار خون، سبب بهبود سلامتی و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی شود.از آنجایی که دیابت نوع دوم در بین زنان و مردان بسیار شایع شده است، انجام فعالیت های ورزشی و کار با وزنه باعث بهبود بخشیدن به فرایند استفاده از قند در بدن شده و این امر از بیماری‌های قندی و دیابت جلوگیری می‌نماید. همچنین باید خاطر نشان شد این ورزش استفاده بدن از گلوکز را بشدت افزایش می‌دهد.

محققان فعال در این رشته ورزشی به این نتیجه رسیده‌اند کار با وزنه بمدت حداقل شش ماه باعث افزایش تراکم مواد معدنی در بدن و درنتیجه باعث بهبود بخشیدن به شکل استخوان‌ها و مفاصل می‌شود. با رساندن مواد معدنی لازم روزانه به بدن از جمله کلسیم می‌توان از پوکی استخوان در زنان جلوگیری نمود.

فعالیت در ورزش بدنسازی و کار با وزنه برای زنان محدودیت سنی خاصی ندارد و می‌توان در هر سنی از فواید این ورزش و افزایش قدرت بدنی بهره‌بری لازم را انجام داد. تحقیقات نشان داده است ورزش بدنسازی عامل موثری در جلوگیری از بیماری‌های روحی روانی، افسردگی و همچنین باعث بالا بردن انگیزه و اعتماد به نفس در افرادی می‌شود که در این رشته ورزشی فعالیت دارند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()